Šta ako je svet neljudi već nastupio? – Tijana Marjanović (Taste Column)

Prikaz knjige “Poslednji organski čovek na svetu”

Iz rubrike Vesti

,,A stara Ruža je svakog jutra izvodila isti ritual. Otvorila bi biblioteku tačno u osam časova i podigla roletne. Otvorila, ne otključala, jer knjige niko nije želeo da čita, a kamoli krade; 𝘀𝘃𝗲𝘁 𝘀𝗲 𝗼𝗱𝗮𝘃𝗻𝗼 𝗽𝗼𝗯𝗿𝗶𝗻𝘂𝗼 𝗱𝗮 𝗽𝗼𝗱𝗶𝗴𝗻𝗲 𝗰𝗲𝗻𝘂 𝗻𝗲𝗯𝗶𝘁𝗻𝗶𝗺 𝗹𝗷𝘂𝗱𝗶𝗺𝗮, 𝘀𝘁𝘃𝗮𝗿𝗶𝗺𝗮 𝗶 𝘇𝗮𝗻𝗶𝗺𝗮𝗻𝗷𝗶𝗺𝗮, 𝗮 𝗼𝗻𝗼 𝗻𝗮𝗷𝘃𝗿𝗲𝗱𝗻𝗶𝗷𝗲 𝗷𝗲 𝗽𝗼𝘁𝗰𝗲𝗻𝗶𝗼.”

Ne bi li ovakav svet bio tužan? Autor je dočarao svet ljudi koji više i nisu ljudi, a ni bića, no bezmalo predmeti od biotike, stvoreni da budu poslušna i glupa masa. Čitava civilizacija je žudela za lepotom, uz izuzetke onih koji to nisu, te su malo pomalo postali izumrla vrsta. Ljudi i neljudi. Dok nam nije ostao samo Igigi, poslednji od naše vrste. Igigi maršira ka smrti, kada iznenada dobija priliku da ispriča priču o svom svetu izvesnom Enkiduu.

U 24. smo veku, Igigi ima, barem misli da ima, osamdeset i koju godinu. Vreme ne protiče, vreme je stalo, samo Igigijeva koža svedoči tom protoku, a svim tim lepim, robotizovianim bićima to je razlog za podsmeh. Zato što svi čine ono što im je rečeno.

Roman u žanru naučne fantastike predstavlja nam distopijski svet koji je možda već sada u nastajanju. Savršeni i nepostojeći životi putem društvenih mreža bili su ogroman katalizator za nastanak tog neverovatnog sveta. U formi retrospektivnog pripovedanja, Jonić je iskoristio gorepomenutu Igigijevu šetnju za priče iz prošlosti koje su sudbinski bile povezane.

,,Sanjao sam 33 puta kako ti uspeva” fraza je kojom je Prorok završavao pismena obraćanja Lili, Eni, Ruži, Liri i Mirou, deci Ararata. Upravo su priče o njima one koje su mi držale pažnju svojom tajnovitošću i dinamičnošću, čime su sušta suprotnost Igigijevom filozofskom pripovedanju, koje je na momente bivalo potpuno neinteresantno. No, Igigi je savršeno objasnio Enkiduu poreklo imena neljudi, koja se sastoje od nasumičnih nizova brojeva, i klasnu podelu civilizacije, koja nalikuje kastama, a predvodi ih Dormin. Njegovo poreklo je za mene bilo ne toliko neočekivano koliko samo nisam želela da poverujem u tu istinu.

O romanu sam imala toliko toga da kažem da bi to trajalo danima. Verujem je ovakav roman, pisan svetskim jezikom i o veoma važnoj temi, dobrodošao svima.

Šta ako je svet neljudi već nastupio?

Tekst i fotografija: Tijana Marjanović (Taste Column) – Instagram / Goodreads